Supersök - sök bland våra tusentals skor!
Om inget annat val görs vid beställningstillfället, sker leverans till ditt närmaste utlämningsställe. Privatpersoner kan välja hemleverans för 150 kronor och företag kan välja att få skorna levererade direkt till företaget för 150 kronor (via www.benify.se förmånsportal kostar hemleverans 100 kr). Aviseringen sker antingen via brev, sms eller mejl. SMS-avisering är helt kostnadsfritt och innebär att du kan hämta ut ditt paket en dag tidigare än om du väljer att få avisering via brev.Trygg e-handelShoemed är certifierade av Trygg e-handel som skapar tydligare, enklare och mer enhetliga riktlinjer för vad som gäller vid e-handel. Att handla via företag som är med i Trygg e-handel ger både dig som konsument och oss som butik en större säkerhet.Fraktkostnad - privatpersonFraktavgift: 59kr oavsett om du behåller varan eller ej.Hemleverans sker mellan 09.00-17.00 och kostar 150 kronor. En förutsättning för hemleverans är att du är hemma när paketet ska levereras. Fraktkostnad - företagFraktkostnaden för skor till företag inom Sverige är 150 kronor inklusive moms.BetalsättFör alla privatkunder använder vi oss av Klarna Checkout. Att betala via Klarna Checkout är enkelt och smidigt. När din order gått igenom kan du välja att ändra betalsätt till kort eller konto beroende på vad du föredrar.
Kredittiden för köp vid fakturabetalning är 14 dagar från det att fakturan skickas ut. Fakturan skickas i samband med leveransen. Ingen fakturaavgift tillkommer. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.Allt detta sköts av Klarna. Vid frågor om din faktura, kontakta dem på 08-120 120 10, måndag-torsdag 08.00–20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00–17.00.
Kreditprövning
Det görs en automatisk kreditprövning på alla privatkunder handlar via Klarna och av företag som väljer företagsfaktura. På grund av denna kreditprövning går inte kommuner och landsting igenom om de försöker handla mot faktura. Kontakta i så fall oss så hjälper vi er att lägga ordern manuellt.
Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning
När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kronor per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kronor, 29 kronor i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kronor per månad och din totalkostnad blir 11 458 kronor.
För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor. Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.
Retur
När du handlar hos oss på Shoemed har du alltid öppet köp och full returrätt inom 30 dagar från det att du mottagit din beställning. När du returnerar något till oss fyll i retursedeln med begärda uppgifter, packa varan väl och klistra på den förifyllda returfraktsedeln på paketet. Lämna in paketet på där du hämtade ut det så skickas det tillbaka till oss. Det är viktigt att du packar in kartongen i något, exempelvis påsen den kom i, då vi debiterar dig 200 kronor om kartongen inte är i samma skick som när den skickades ut. Detsamma gäller om skokartong/ eller emballage för varan saknas.För att en retur ska godkännas ska produkten 1) vara i originalskick när vi får tillbaka den samt 2) vara returnerad inom de 30 dagarna som "öppet köp"-regeln är gällande. Annars tillkommer det en avgift. När vi har mottagit din retur återbetalas dina pengar inom 30 dagar. Shoemed står bara för en returfrakt.
Byte av vara
Förutsättningen är att varan är oskadad, i säljbart skick samt att även förpackningen, i förekommande fall, är det. Kort och gott så ska varan befinna sig i sådant skick att du själv skulle acceptera den som ny. När du skickar tillbaka skorna ska även bifogad följesedel samt retursedel med rätt ifyllda uppgifter ligga med i paketet.
Reklamation
Om en vara är felaktig, defekt eller felexpedierad, var vänlig kontakta oss på kundtjanst@shoemed.se inom 30 dagar så hjälper vi dig med hur du går vidare. Varan ska återsändas till oss väl emballerad, i originalförpackning tillsammans med en skriftlig beskrivning av felet/bristen. När vi mottagit varan och godkänt reklamationen, gör vi något av följande:
Eventuell tvist
Vi kommer att följa Allmänna reklamationsnämnden vid eventuell tvist.
Transportskador
Vi ansvarar alltid för transportskador ut till dig men du måste själv anmäla dessa till posten på bestämmelseorten. Vid retur till oss står du för transportrisken.
Outlösta paket
För outlösta paket debiteras kunden kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad med 200 kronor.
Övrigt
Shoemed reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av tekniska data som står utanför vår kontroll. Mer information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument hittar du hos Konsumentverket.
Har du några frågor kring våra köpevillkor, så kontakta oss på kundtjanst@shoemed.se.
ShoemedShoemed lämnar inte ut personuppgifter, mejladresser eller annan kundinformation till tredje part utan medgivande. Shoemed värnar om din personliga integritet och strävar alltid efter att skydda dina personuppgifter enligt gällande lagstiftning för personuppgiftsskydd. Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en enskild person. Exempel på detta kan vara grundläggande uppgifter om dig som namn och kontaktuppgifter, men även din köphistorik.
Hur länge sparas dina personuppgifter?
Genom ditt samtycke vid registrering av kundnummer/användarkonto på shoemed.se sparas dina personuppgifter tills du väljer att avregistrera ditt konto hos oss. Du kan närsomhelst välja att avsluta ditt konto hos oss. För mer information om hur du går tillväga kontakta kundtjanst@shoemed.se.
Undantag för att omedelbart avsluta ditt konto hos Shoemed kan göras vid följande situationer:
Hur använder vi dina personuppgifter?
Dina personuppgifter kan användas för identifikation, marknadsföring, nyhetsbrev, direktmarknadsföring, kundundersökningar eller för statistikändamål.
Uppgifterna kan användas för att kontakta dig via telefon, sms, per post eller e-mail, om du inte har invänt mot detta.
Du kan när som helst kontakta oss för att avbryta marknadsföringen mot dig som kund eller avregistrera intresset för direktmarknadsföring på ditt användarkonto på shoemed.se. Vår målsättning är att nå ut med relevant information till dig som kund hos oss. Vi ringer endast för att återkoppla gällande order du har lagt hos oss på shoemed.se eller i vår butik på Odengatan 33 i Stockholm.
Ditt personnummer kommer behandlas i samband med köp på faktura hos oss, enligt krav från det betalnings- kreditföretag som vi samarbetar med, som utför kreditupplysning.
Vi sparar även dina uppgifter på dina tidigare köp hos oss för att kunna följa upp och vara behjälpliga vid t.ex. eventuella reklamationsärenden.
Tillgång till, uppdatering och korrigering av dina personuppgifter
I enlighet med gällande lagstiftning, har du som konsument rätt att begära ut ett registerutdrag en gång per kalenderår helt gratis, på dina personuppgifter hos oss och hur dessa används.
För att begära ut den typen av information, måste du skicka in en skriftlig begäran till oss. I enlighet med gällande lagstiftning, ska denna begäran skickas in underskriven av dig via post till den adress som anges på shoemed.se.
Det går inte att skicka in en begäran via e-post.Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga.Nedan följer information om följande rättigheter (information hämtad från integritetsskyddsmyndighetens hemsida): *Rätten till radering: Den registrerade har rätt att vända sig till er som personuppgiftsansvariga och be att uppgifterna om honom eller henne raderas. Uppgifterna måste raderas i följande fall:
*Rätten till begränsning av behandling: De registrerade har i vissa fall rätt att kräva att behandlingen av personuppgifter begränsas. Med begränsning menas att uppgifterna markeras så att de i framtiden endast får behandlas för vissa avgränsade syften.
*Rätten till att göra invändningar: Den registrerade har rätt att invända mot den personuppgiftsansvarigas behandling av hans eller hennes personuppgifter.
*Rätten till dataportabilitet: Den registrerade har i rätt att få ut och använda sina personuppgifter på annat håll, till exempel i en annan social medietjänst.Ni som personuppgiftsansvariga är skyldiga att underlätta en sådan överflyttning av personuppgifter. En förutsättning är att den personuppgiftsansvariga behandlar personuppgifterna med stöd av ett samtycke från den registrerade eller för att uppfylla ett avtal.Det gäller bara sådana personuppgifter som den registrerade själv har lämnat.
KlarnaPersonuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.
Genom att använda Klarna Faktura godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området.