FAQ
Vanliga frågor
Retur och byte - Onlineköp
För köp via butiken på Odengatan 33: När du handlar i vår butik på Odengatan 33 i Stockholm så har du 14 dagars öppet köp. Vi räknar endast vardagar på dessa 14 dagar eftersom butiken alltid håller stängt på helger. Returrätt gäller endast på oanvända varor i originalförpackning. Öppet köp gäller ej på reavaror, sulor och skovård. Kom ihåg att du behöver visa upp originalkvitto.
För köp via webbshopen shoemed.se:
När du handlar via webbshopen på shoemed.se och får din order hemskickad eller via företagspaket, så erbjuder vi 30 dagars öppet köp. Öppet köp gäller endast på oanvända varor i originalförpackning.
(För privatkunder som har valt fraktsätt PostNord MyPack Home gäller returinstruktioner som för företagskunder nedan)
Steg 1. När du returnerar något till oss fyller du i retursedeln som finns med i utskicket. Kryssa i returorsak och fyll i order- och kundnummer.
Steg 2. Scanna QR-koden på retursedeln för att komma till PostNords sida för att skapa returfraktsedel. Fyll i de uppgifter som formuläret efterfrågar. Var noggrann med att fylla i rätt ordernummer. Klicka sedan på "Skapa retur".
Steg 3. När returen är skapad skickar PostNord automatiskt en QR-kod till dig (via sms eller e-post).
Steg 4. Packa varan väl tillsammans med den ifyllda retursedeln. Se till att packa paketet med ett emballage och tejpa inte direkt på orginalförpackningen.
Steg 5. Lämna in paketet på ditt närmsta PostNord-utlämningsställe eller där du hämtade ut paketet. Visa upp QR-koden du har fått på sms eller e-post. PostNord utlämningsstället hjälpder dig att printa ut returfraktsedeln och klistrar den på paketet. Se till att fråga PostNord om kvittens.
Steg 6. Vi hanterar returen inom 1 vecka när paketet har kommit fram till oss. Det kan ta upp till 30 dagar för återbetalningen att gå igenom.
Notera!
- Du ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska alltid skickas i originalförpackning om du fått med en sådan vid köpet, t.ex. skokartong. Originalförpackningen ska vara i ursprungligt skick.
- För att en retur ska godkännas ska alltså produkten (kartong + produkt) vara i originalskick när vi får tillbaka den. Vi debiterar dig 200 kronor om kartongen inte är i samma skick som när den skickades ut.
- Syns det att skorna har använts (inte är i originalskick) kommer vi att skicka tillbaka skorna (ej kreditera dem) och debiterar er för en ny frakt (59 SEK).
- För att en retur ska godkännas ska 1) kartong vara i originalskick, 2) produkten vara i originalskick när vi får tillbaka den samt 3) vara returnerad inom de 30 dagarna som "öppet köp"-regeln är gällande. Annars tillkommer det en avgift.
- Notera dock att återbetalning enligt lag sker först av att vi fått tillbaka varan eller vi fått bevis om att varan skickats tillbaka.
- Shoemed står bara för en (1 st) returfrakt. Saknar du en retursedel - kontakta oss. Om du inte utnyttjar ovan nämnda retursedel så är returadressen dit du som konsument kan returnera varorna: Shoemed AB Tulegatan 16, 113 53 Stockholm
Glöm då inte att notera ditt namn, din adress, ditt telefonnummer, ditt ordernummer och orsak till retur. Samma regler kring emballage gäller som ovan.
(Gäller även för dig som har valt fraktsätt PostNord MyPack Home)
Steg 1. När du returnerar något till oss fyller du i retursedeln som finns med i utskicket. Kryssa i returorsak och fyll i order- och kundnummer, eventuellt företag, kostnadsställe och anställningsnummer beroende på vilken retursedel som har skickats till er.
Steg 2. Scanna QR-koden på retursedeln för att komma till PostNords sida för att skapa returfraktsedel för upphämtning. Fyll i de uppgifter som formuläret efterfrågar. Var noggrann med att fylla i rätt ordernummer. Här passar du även på att göra en bokning för upphämtning.
Steg 3. Packa varan väl tillsammans med den ifyllda retursedeln. Se till att packa paketet med ett emballage och tejpa inte direkt på orginalförpackningen.
Steg 4. PostNord kommer sedan och hämtar upp paketet vid bestämd bokad tid.
Steg 5. Vi hanterar returen inom 1 vecka när paketet har kommit fram till oss. Det kan ta upp till 30 dagar för återbetalningen att gå igenom.
Notera!
- Du ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska alltid skickas i originalförpackning om du fått med en sådan vid köpet, t.ex. skokartong. Originalförpackningen ska vara i ursprungligt skick.
- För att en retur ska godkännas ska alltså produkten (kartong + produkt) vara i originalskick när vi får tillbaka den. Vi debiterar dig 200 kronor om kartongen inte är i samma skick som när den skickades ut.
- Syns det att skorna har använts (inte är i originalskick) kommer vi att skicka tillbaka skorna (ej kreditera dem) och debiterar er för en ny frakt (149 SEK).
- För att en retur ska godkännas ska 1) kartong vara i originalskick, 2) produkten vara i originalskick när vi får tillbaka den samt 3) vara returnerad inom de 30 dagarna som "öppet köp"-regeln är gällande. Annars tillkommer det en avgift.
- Notera dock att återbetalning enligt lag sker först av att vi fått tillbaka varan eller vi fått bevis om att varan skickats tillbaka.
- Shoemed står bara för en (1 st) returfrakt. Saknar du en retursedel - kontakta oss. Om du inte utnyttjar ovan nämnda retursedel så är returadressen dit du som konsument kan returnera varorna: Shoemed AB Tulegatan 16113 53 Stockholm
Glöm då inte att notera ditt namn, din adress, ditt telefonnummer, ditt ordernummer och orsak till retur. Samma regler kring emballage gäller som ovan.
(För privatkunder som har valt fraktsätt PostNord MyPack Home gäller returinstruktioner som för företagskunder nedan)
Steg 1. För att göra ett byte fyller du i retursedeln som finns med i utskicket. Kryssa i returorsak nr 2 och fyll i order- och kundnummer och vilken artikel och storlek du önskar byta till.
(Notera! Det går endast att byta till en artikel med samma eller lägre pris. Vid byte av artikel med lägre pris skickar vi en återbetalning på prisskillnaden)
Steg 2. Scanna QR-koden på retursedeln för att komma till PostNords sida för att skapa returfraktsedel. Fyll i de uppgifter som formuläret efterfrågar. Var noggrann med att fylla i rätt ordernummer. Klicka sedan på "Skapa retur".
Steg 3. Packa varan väl tillsammans med den ifyllda retursedeln. Se till att packa paketet med ett emballage och tejpa inte direkt på orginalförpackningen.
Steg 4. Lämna in paketet på ditt närmsta PostNord-utlämningsställe eller där du hämtade ut paketet. Visa upp QR-koden du har fått på sms eller e-post. PostNord utlämningsstället hjälpder dig att printa ut returfraktsedeln och klistrar den på paketet. Se till att fråga PostNord om kvittens.
Steg 5. Vi hanterar bytet inom 1 vecka. Vi reserverar oss för längre leveranstid vid beställningsvaror (artiklar och storlekar vi inte har i lager) och för slutförsäljning.
Notera!
- Du ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska alltid skickas i originalförpackning om du fått med en sådan vid köpet, t.ex. skokartong. Originalförpackningen ska vara i ursprungligt skick.
- För att en bytet ska godkännas ska alltså produkten (kartong + produkt) vara i originalskick när vi får tillbaka den. Vi debiterar dig 200 kronor om kartongen inte är i samma skick som när den skickades ut.
- Syns det att skorna har använts (inte är i originalskick) kommer vi att skicka tillbaka skorna (ej kreditera dem) och debiterar er för en ny frakt (59 SEK).
- För att ett byte ska godkännas ska 1) kartong vara i originalskick, 2) produkten vara i originalskick när vi får tillbaka den samt 3) vara returnerad inom de 30 dagarna som "bytesrätt"-regeln är gällande.
- Shoemed står bara för en (1 st) returfrakt. Saknar du en retursedel - kontakta oss. Om du inte utnyttjar ovan nämnda retursedel så är returadressen dit du som konsument kan returnera varorna: Shoemed AB Tulegatan 16113 53 Stockholm
Glöm då inte att notera ditt namn, din adress, ditt telefonnummer, ditt ordernummer och orsak till retur. Samma regler kring emballage gäller som ovan.
(Gäller även för dig som har valt fraktsätt PostNord MyPack Home)
Steg 1. För att göra ett byte fyller du i retursedeln som finns med i utskicket. Kryssa i returorsak nr 2 och fyll i order- och kundnummer, vilken artikel och storlek du önskar byta till, eventuellt även fylla i företag, kostnadsställe och anställningsnummer beroende på vilken retursedel som har skickats till er.
(Notera! Det går endast att byta till en artikel med samma eller lägre pris. Vid byte av artikel med lägre pris skickar vi en återbetalning på prisskillnaden)
Steg 2. Scanna QR-koden på retursedeln för att komma till PostNords sida för att skapa returfraktsedel för upphämtning. Fyll i de uppgifter som formuläret efterfrågar. Var noggrann med att fylla i rätt ordernummer. Här passar du även på att göra en bokning för upphämtning.
Steg 3. Packa varan väl tillsammans med den ifyllda retursedeln. Se till att packa paketet med ett emballage och tejpa inte direkt på orginalförpackningen.
Steg 4. PostNord kommer sedan och hämtar upp paketet vid bestämd bokad tid.
Steg 5. Vi hanterar bytet inom 1 vecka. Vi reserverar oss för längre leveranstid vid beställningsvaror (artiklar och storlekar vi inte har i lager) och för slutförsäljning.
Notera!
- Du ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten. Varan ska alltid skickas i originalförpackning om du fått med en sådan vid köpet, t.ex. skokartong. Originalförpackningen ska vara i ursprungligt skick.
- För att en bytet ska godkännas ska alltså produkten (kartong + produkt) vara i originalskick när vi får tillbaka den. Vi debiterar dig 200 kronor om kartongen inte är i samma skick som när den skickades ut.
- Syns det att skorna har använts (inte är i originalskick) kommer vi att skicka tillbaka skorna (ej kreditera dem) och debiterar er för en ny frakt (149 SEK).
- För att ett byte ska godkännas ska 1) kartong vara i originalskick, 2) produkten vara i originalskick när vi får tillbaka den samt 3) vara returnerad inom de 30 dagarna som "bytesrätt"-regeln är gällande.
- Shoemed står bara för en (1 st) returfrakt. Saknar du en retursedel - kontakta oss. Om du inte utnyttjar ovan nämnda retursedel så är returadressen dit du som konsument kan returnera varorna: Shoemed AB Tulegatan 16113 53 Stockholm
Glöm då inte att notera ditt namn, din adress, ditt telefonnummer, ditt ordernummer och orsak till retur. Samma regler kring emballage gäller som ovan.
Paketet kommer komma fram till oss som vanligt. Alla returer utan retursedel kommer vi att hantera som returer och därför göra en återbetalning.
Nej, dina beställningar ligger på två olika ordernummer, därför måste de returneras med tillhörande returfraktsedel. På så vis blir det inga missförstånd när ditt paket kommer in till vårt lager, eller om ditt paket skulle komma bort i sändningen av någon anledning.
Om du behöver spåra ditt paket kan du göra det via Postnord-länken nedan. Vi tipsar även om PostNords egen app där du enkelt kan följa dina paket, få notiser och digitala avier. Skulle ditt paket ha kommit på avvägar, kan du höra av dig till vår kundservice så hjälper vi dig vidare.
Spåra ditt paket på PostNord: https://www.postnord.se/vara-verktyg/spara-brev-paket-och-pall
När du lämnat in ditt paket hos ditt ombud, skickar vi ut ditt byte inom fem arbetsdagar från att paketet kommit in till vårt lager. Detta gäller förutsatt att vi har det du vill byta till på lager. Ibland behöver vi beställa något som saknas från leverantören och då kan det ta ca. 1 vecka extra innan vi kan skicka ut ditt byte. Det går även bra att genomföra sitt byte i vår butik på Odengatan 33 i Stockholm. Ta med legitimation.
Retur och byte - butiksköp
När du handlar i vår butik på Odengatan 33 i Stockholm så har du 14 dagars öppet köp. Vi räknar endast vardagar på dessa 14 dagar eftersom butiken alltid håller stängt på helger. Returrätt gäller endast på oanvända varor i originalförpackning. Öppet köp gäller ej på reavaror, sulor och skovård. Kom ihåg att du behöver visa upp originalkvitto.
För köp via butiken på Odengatan 33:
Ta med dina varor och kvitto till butiken så hjälper vi dig med din retur. Kom ihåg att vi endast tar tillbaka oanvända varor, som endast provats hemma, och där originalförpackningen finns kvar.
Vi tar ej emot returer på:
- Skor som använts utomhus eller där man tydligt ser att skorna använts under längre period än vad som kan räknas som rimligt för att fastställa om en modell passar eller ej.
- Bruten förpackning på strumpor
- Sulor som inte tydligt har en utsatt prövotid.
- Skovård och fotvård
- Reavaror
För köp via butiken på Odengatan 33:
Ta med dina varor och kvitto till butiken så hjälper vi dig med ditt byte. Kom ihåg att vi endast tar tillbaka oanvända varor, som endast provats hemma, och där originalförpackningen finns kvar.
Vi tar ej godkänner ej byten om:
- Skor som använts utomhus eller där man tydligt ser att skorna använts under längre period än vad som kan räknas som rimligt för att fastställa om en modell passar eller ej.
- Bruten förpackning på strumpor
- Sulor som inte tydligt har en utsatt prövotid.
- Skovård och fotvård
- Reavaror
Leverans och order
Fraktkostnaden för privata paket till ombud är 59 kr.
Fraktkostnaden för privata paket hemleverans är 149 kr.
Fraktkostnader för företagspaket är 149 kr.
Fraktfritt – hämta i butik
Våra leveranser går via PostNord och vi erbjuder:
- PostNord Service Point (ombud)
- PostNord Hemleverans
- Företagspaket
- Hämta ut i vår butik på Odengatan 33
Absolut! Du kan beställa varor för upphämtning i vår butik på Odengatan 33 i Stockholm. Det är fraktfritt och vi sms:ar dig så snart din order är plockad och redo för upphämtning.
Våra leveranstider ligger på 3-5 arbetsdagar, förutsatt att det du beställt finns på lager. Observera att vissa storlekar är en beställningsvara. Leveranstiden står med på produktsidan och även på orderbekräftelsen.
Vi reserverar oss för eventuell överförsäljning och för förseningar som beror på utomstående hantering av din sändning av t.ex. av fraktbolaget.
För att få fram ditt sändningsnummer, kontaktar du oss på kundtjanst@shoemed.se eller på 08-730 00 84.
Ditt paket ligger kvar hos ombudet i 2 veckor.
Ditt paket skickas tillbaka till oss automatiskt efter 2 veckor, men vi kommer ta ut en hanteringsavgift på 200 kr av dig för ditt outlösta paket.
Du kan annullera/ ändra din order via kundtjanst@shoemed.se eller via telefon på 08-730 00 84.
Om ordern redan är skickad får du först hämta ut paketet och sedan fylla i retursedeln och sedan skicka tillbaka ordern.
Observera att vi inte kan ändra din order till ett dyrare belopp än vad som beställts från början, vi kan endast ändra din order till samma eller lägre belopp.
Vi är noggranna och vill packa din order så fort som möjligt, men det kan hända att ordermottagningen missar en vara på din order när denna plockas då detta fortfarande sköts manuellt hos oss, där ber vi om ursäkt på förhand.
Men oftast beror en saknad vara på att den är slutsåld eller pga. överförsäljning. Du blir alltid informerad om detta via angiven mailadress.
Nej tyvärr, i dagsläget levererar vi bara inom Sverige.
Betalning och återbetalning
För köp via butiken på Odengatan 33:
Vår butik är kontantfri så där kan vi endast erbjuda kortbetalning.
För köp via webbshopen shoemed.se:
För alla privatkunder använder vi oss av Svea Checkout. Att betala via Svea Checkout är enkelt och smidigt. Betalningsalternativen vi erbjuder via Svea är:
- Kortbetalning
- Swish
- Fakturabetalning
- Direktbetalning via internetbank i samarbete med Trustly
Betalsätt - Företagskund
På Shoemed.se kan du som företagskund välja betalningsalternativet företagsfaktura via Svea.
Din faktura skickas ut till din angivna mailadress per automatik så fort din sändning skickats ut.
Du kan returnera delar av din order och betala för de varorna du valt att behålla. Du betalar samma faktura som du fått utskickad från början och det resterande beloppet på de returnerade varorna kommer krediteras så fort din retur kommit tillbaka till vårt lager och behandlats.
Återbetalning för din retur kan ta upptill 30 dagar, men oftast går det mycket fortare än så. Vår behandlingstid för returer brukar ligga på max 5 dagar.
Ja, du betalar samma faktura oavsett om du lämnat tillbaka en del av din order eller om du gjort byte av färg eller storlek eller bytt till en billigare vara.
Reklamation
För reklamation via butiken på Odengatan 33:
Ta med din skadade vara tillsammans med kvitto eller kontoutdrag för köpet så hjälper vi dig med ditt ärende på plats. Vi följer de riktlinjer och lagar som finns i enlighet med Konsumentköplagen och Allmänna reklamationsnämnden.
För reklamation via webbshopen shoemed.se:
I första hand tar vi emot bilder och en kort beskrivning på det som gått sönder via kundtjanst@shoemed.se. Därefter tar vi kontakt med dig och hjälper dig i ditt ärende. Vi följer de riktlinjer och lagar som finns i enlighet med Konsumentköplagen och Allmänna reklamationsnämnden.
Alla reklamationer behandlas individuellt i enlighet med de riktlinjer och lagar som Konsumentköplagen och Allmänna reklamationsnämnden tagit fram. Vid köp i butik måste kvitto kunna uppvisas för inköpsdatum och summan man betalat hos oss. Via shoemed.se finns köpet registrerat på ditt konto och där kan vi hjälpa till att få fram den informationen.
Vi tar alltid hänsyn till slitage och förutsättningar som våra produkter utsätt för.
T.ex. en sko som inte är tillverkad för att tåla arbetsmiljö i kök, kan snabbt bli förstörd och gå sönder om den trots allt används i köksmiljö. Detta räknas då inte som en reklamation.
Men vårt mål är att inom rimliga gränser, hjälpa våra kunder i dessa ärenden.